Belgisch-Nederlands team gaat op DX-peditie naar de Nicobar en Andaman eilanden
In een persbericht van 20 oktober 2024 lezen we de nieuwe plannen van het DX-Adventure Radiosport & DX-pedition-team.
De meesten onder ons zullen zich ongetwijfeld de succesvolle DX-peditie naar Svalvard herinneren. Begin 2021 bundelden de radioamateurs van dit team hun krachten en werkten vol overgave aan het project. Deze DX-peditie vond plaats van 19 tot 26 april 2022.
Veertien Belgen en één Nederlander trokken toen naar Svalbard om daar de roepnamen JW0X en JW100OQ te activeren vanuit de meest noordelijke bewoonbare plaats ter wereld. De stations waren actief in verschillende modes (CW, SSB, RTTY, FT8 en FT4).
Waar gaan het team volgend jaar naartoe?
Tijdens de kerstvakantie in het jaar 2022 stak het enthousiaste team opnieuw de koppen bij elkaar tijdens een videomeeting en ze vroegen zich af: “Where do we go next?“. Ondertussen starend naar de “Most Wanted DXCC List“. En dit met de prangende vraag: wat is voor het team haalbaar?
Na wat overpeinzingen en wilde dromen over verre oorden kwamen ze uiteindelijk uit bij de Nicobar en Andaman eilanden, een bestemming die momenteel hoog op de Clublog Most Wanted List staat. Met name op nummer 53. In Noord-Amerika staat de Nicobar en Andaman eilanden trouwens genoteerd op nummer 28. Ze wisten al vrijwel onmiddellijk dat dit geen eenvoudige onderneming zou worden, maar iedereen in het team was het dadelijk eens en dacht “laten we het proberen…“! De Nicobar en Andaman eilanden staan eveneens bekend als IOTA AS-001.
Al gauw werd een definitief team samengesteld bestaande uit de volgende radioamateurs:
- ON4AMX Marc
- ON4HIL Patrick
- ON5UR Max
- ON5RA Pascal
- ON5TN Karel
- ON6CC Marc
- ON7FT Jonas
- ON7USB Geert
- ON7RU Franky
- ON8AZ Francis
- PA3EWP Ronald
- PA9M Marcel
Velen onder hen herinneren we van DX-peditie naar Svalbard met als roepnamen JW0X en JW100OQ. Enkele anderen herinneren we eveneens van de DX-peditie naar IOTA NA-024 Grenada met als roepnaam J38R .
Het verkrijgen van de benodigde vergunningen bleek een zware klus
Het team kon na de definitieve samenstelling starten met de eerste voorbereidingen, namelijk “het verkrijgen van een licentie”. Enkele maanden later hadden ze al heel wat van dit voorbereidend werk verricht en konden ze aangetekend de aanvraag versturen naar het Ministerie van Communicatie in New Delhi in India, een bundel van meer van 500 A4 pagina’s. U leest het goed. Slechts enkele dagen later kreeg Max ON5UR een bericht uit India met de vraag of alles al verstuurd was. Er waren geruchten dat alles digitaal moest gebeuren en deze geruchten werden al gauw bevestigd. Het leek wel het Monopoly spel: “Ga terug naar Start“.
Het verkrijgen van de benodigde vergunningen bleek inderdaad een bijzonder zware klus. Het vergde maar liefst 18 maanden geduld, doorzettingsvermogen en uitgebreide communicatie met de Indiase autoriteiten. Er waren momenten waarbij het team voor minder de handdoek in de ring wilde gooien, maar ze bleven volharden en het vele werk werd uiteindelijk dan toch beloond.
De radioamateurs van het team ontvingen dan toch het langverwachte positieve nieuws. Hun dank gaat uit naar het Ministerie van Communicatie en het Ministerie van Buitenlandse Zaken die hebben geholpen om deze vergunning rond te krijgen.
De roepnaam die zal worden gebruikt tijdens deze uitdagende activiteit is VU4X.
Alle radioamateurs die deelnemen aan deze DX-expeditie hebben een roepnaam met als prefix VU3:
- ON4AMX/VU3PFV
- ON4HIL/VU3PFT
- ON5UR/VU3PFE
- ON5RA/VU3PFF
- ON5TN
- ON6CC/VU3PFN
- ON7FT/VU3PFH
- ON7USB/VU3PFQ
- ON7RU/VU3PFJ
- ON8AZ/VU3PFP
- PA9M/VU3PFO
- PA3EWP/VU3PFI
Reizen met veel bagage, het blijft een uitdaging: Geweigerd door de TGV
Het plannen van de reis werd een avontuur op zich. Met zo veel apparatuur en zo veel persoonlijke bagage moest de ganse ploeg creatief zijn. De grote hoeveelheid bagage werd geweigerd via de hogesnelheidstrein vanuit België naar Parijs, waardoor ze genoodzaakt werden met een touringcar te reizen vanuit Kortrijk naar de luchthaven Charles De Gaulle in Parijs. Uiteindelijk besloten aldus ze om de reisroute aan te passen.
In totaal zullen ze meer dan 45 uur onderweg zijn om de locatie op South Andaman Island te bereiken. De terugreis zal meer dan 46 uur in beslag nemen.
- Autobus: Van Kortrijk België naar Parijs Frankrijk
- Vlucht 1: Van Parijs Frankrijk naar Delhi India
- Vlucht 2: Van Delhi India naar Kokotha India
- Vlucht 3: Van Kokotha India naar Port Blair Andaman Islands
De radioamateurs vertrekken op 8 maart 2025 met een touringcar vanuit Kortrijk richting Parijs, waar ze een vlucht naar New Delhi in India nemen. Vandaar vliegen ze verder naar Kokotha in het oosten van India waar ze later verder zullen vliegen naar hun eindbestemming Port Blair, de hoofdstad van de Andaman eilanden.
Op maandagochtend 10 maart landen ze aldus in de hoofdstad Port Blair. De hoeveelheid bagage zal vanzelfsprekend niet onopgemerkt blijven bij de douane. Hopelijk ondervinden ze niet teveel problemen en kunnen ze snel verder reizen naar hun locatie aan de westkust van het eiland.
Het team is volop bezig met de voorbereidingen van de HF-stations
De bedoeling van de deelnemende radioamateurs is dat ze 24 uur per dag zullen actief zijn met zes HF-stations. Ze werken volop aan alle voorbereidingen.
De locatie bevindt zich aan de westkust van South Andaman Island en ‘in the middle of nowhere‘. Ze kozen bewust voor deze locatie aan de westkust van het eiland, omdat deze ver is afgelegen van de bewoonde wereld, in de hoop dat het ruisniveau er zeer laag zal zijn. Er is ook voldoende ruimte voor het plaatsen van heel wat antennes en ze beschikken bovendien over een stuk privéstrand, waar de low-band antennes zullen geplaatst worden met als bedoeling goede signalen neer te zetten. Het zoeken naar een geschikte locatie was een zeer belangrijke opdracht.
De groep doet zijn uiterste best om een succesvolle DX-peditie te organiseren en het objectief is om met zes stations 24 uur per dag actief te zijn gedurende 11 dagen. Ze zullen natuurlijk ook hun best doen om zoveel mogelijk verbindingen te maken in SSB, CW, FT8, RTTY. Het team, bestaande uit zeer ervaren contest-operatoren en DX-peditie-operatoren, is klaar om alles te geven.
Apparatuur
- TX:RX: Elecraft K3
- Amp: Expert 1.3K-FA
- Microham DXP interface
- Filters: 4O3A HP Bandpasfilters
- LBS: 5 bands Multiplexer
- Headsets: 4O3A | NC1
- Coax: Messi & Paoloni | Airborne 10 (800 meter)
Antennes
- Spiderbeams (5 banden)
- 30 Meter vertical
- 40 Meter 4 Square
- 60 Meter vertical
- 80 Meter vertical
- 160 Meter vertical
- RX systems
Banden
- Van 10 meter tot en met 160 meter.
Voor het bandplan van VU4X zie https://www.dx-adventure.com/vu4x-hf-stations/
Modes
- CW
- SSB
- RTTY
- FT4
- FT8
QSL en overige informatie
Alle QSL via M0URX.
Startdatum: 10 maart 2025. Einddatum: 20 maart 2025.
Webpagina: https://www.dx-adventure.com/
VU4X location south Andaman Island
De onkosten voor het vervoeren van het nodige materiaal loopt erg hoog op. Per reiskoffer betalen ze meer dan 600 USD. Ze sparen noch kosten, noch moeite om deze DX-peditie zo succesvol mogelijk te maken. Daarom hebben ze momenteel reeds 37 koffers van 23 kilogram geboekt voor het transporteren van al het benodigde materiaal. En ze vrezen dat dit nog niet voldoende zal zijn. Momenteel staat er niet minder dan 850 kilogram materiaal klaar.
Noord Amerika wordt de grootste uitdaging
Voor vele radioamateurs in West-Europa is het steeds een grote uitdaging om QSO’s te maken met radioamateurs of met DX-pedities in de Pacific. Voor de radioamateurs wondend aan oostkust van Amerika is het net zo moeilijk om dit deel van Azië te bereiken.
In Noord Amerika staat Andaman & Nicobar islands momenteel op de 28e plaats in de “Clublog Most Wanted DXCC list”. Het volledige team gaat hier zeker veel aandacht aan besteden en trachten om zoveel mogelijk radioamateurs in de regio minstens één QSO te kunnen aanbieden. De locatie van de DX-peditie bevind zich aan de westkust van Andaman Island, en dit is eigenlijk niet de beste locatie richting Noord-Amerika. Om die reden gebruiken ze beam antennes Spiderbeams op 10, 12, 15, 17 en 20 meter.
Maar er is ook goed nieuws, als ze in de andere richting zenden, dit wil zeggen via de lange weg (long path), hebben ze een ideale situatie. Ze zullen een Vertical Dipole Array voor 15 meter plaatsen op het strand vlak aan het water. Ze zullen hier dagelijks heel veel aandacht besteden en de openingen benutten om Noord Amerika te kunnen werken. Ook al zijn de signalen uit Europa en uit Azië erg sterk. Ze hopen op uw begrip hiervoor.
Er zijn veel vragen over de 50 MHz | 6 meter band
Wekelijks ontvangen de teamleden heel wat vragen over de 50 MHz | 6 meter band. Heel wat radioamateurs vragen zich af waarom deze DX-peditie nergens iets aankondigt over de 50 MHz | 6 meter bank en smeken hen om voor deze frequentie een antenne mee te nemen.
De verklaring hiervoor is eenvoudig. Het is niet dat ze niet willen en bovendien zouden zelfs ze zeer graag actief zijn op de 50 MHz | 6 meter band tijdens deze DX-peditie. Maar de wetgeving beslist hier jammer genoeg anders over. Op Andaman eiland is de 50 MHz | 6 meter band slechts toegestaan met een maximum vermogen van 25 Watt in FM.
Het team vraagt overigens al zeer lang toelating om een uitzondering. Hopende dat ze tijdelijk de toelating krijgen om meer vermogen en verschillende modes te mogen gebruiken. Er zijn verschillende contacten geweest met het Ministerie van Communicatie. Momenteel hebben ze nog geen definitieve beslissing en evenmin een positief antwoord ontvangen. Maar ze blijven de vraag stellen en hopen samen met vele radioamateurs wereldwijd op een spoedig positief antwoord.
De eerste DX-Foundations bevestigden hun financiële steun voor de DX-peditie
NCDXF | Northern Californa DX Foundation is momenteel de grootste clubsponsor. De eerste DX-Foundations bevestigden hun financiële steun voor de DX-peditie. De teamleden waarderen alle steun die ze mochten ontvangen. Meer info vind je op de pagina DX-Foundations.
Aan het organiseren van zulke DX-pedities zijn vanzelfsprekend zeer hoge onkosten verbonden. De groep is enorm blij met de financiële support die ze reeds mochten ontvangen van verschillende radioamateurs. Ook jij kan hen steunen en hen een duwtje in de rug geven. Zie hiervoor https://www.dx-adventure.com/vu4x-donatie/
Op de website lezen we dat DX-Adventure al de hoofdsponsors dankt voor het vertrouwen. Sponsors helpen DX-Adventure enorm met het organiseren van deze en toekomstige DX-Adventure DX-pedities. Zie voor de sponsors: https://www.dx-adventure.com/vu4x-sponsors/
Iedere DX-peditie is telkens opnieuw een zeer grote uitdaging. Het kost handen vol geld en er is enorm veel materiaal nodig. Door de fijne samenwerking met de sponsors, DX-Foundations en clubs, tracht DX-Adventure er samen een zeer groot succes van te maken. DX-Adventure is iedereen enorm dankbaar voor de geleverde inspanningen. Het team van 12 operatoren is klaar voor het VU4X Andaman Islands avontuur.
Waar vinden we de Andamanen en de Nicobaren?
De twee eilandengroepen liggen in de Indische Oceaan, in het zuiden van de Golf van Bengalen. De Andamanen en de Nicobaren worden van elkaar gescheiden door de tiende breedtegraad. De Andamanen liggen boven deze breedtegraad en de Nicobaren er onder.
De eilanden liggen op 1255 km ten zuidoosten van Calcutta en 1190 km ten oosten van Chennai in het zuiden van de Golf van Bengalen. De eilanden worden gescheiden van Myanmar door de Andamanse Zee en het Coco-Kanaal scheidt het van de noordelijker gelegen Coco-Eilanden, die tot Myanmar behoren. Van de 550 eilanden die tot de Andaman-archipel behoren zijn er 28 bewoond. De kleinere Nicobaren omvatten zo’n 22 hoofdeilanden, waarvan er 10 zijn bewoond. De eilandengroepen liggen in een gebied met een tropisch klimaat.
- De naam Andaman is afkomstig van de Maleisische naam Handuman voor de Hindoegod Hanuman.
- De naam Nicobaar is afkomstig van de Maleisische naam Naggadippa wat zoveel betekent als ‘Land van de naakte(n) (mensen)’.
De eilanden zijn vooral militair-strategisch van groot belang voor India. Dit blijkt wel uit de grote aanwezigheid van zowel de Indiase Landmacht, de Marine als de Luchtmacht op de eilanden. De economie van de eilanden is voor een belangrijk deel gericht op het toerisme.
Bij de ramp op 26 december 2004 werden de kusten van de twee eilandengroepen geteisterd door een tsunami van twaalf meter hoog. Minstens 7000 mensen kwamen om het leven. De inheemse stammen bleken echter nauwelijks doden te tellen, omdat ze door mondelinge overlevering wisten dat grote aardbevingen vaak worden gevolgd door grote en alles vernietigende vloedgolven.
Algemene gegevens van de eilanden
- Coördinaten: 11°40’48″NB – 92°43’12″OL
- Oppervlakte: 8249 km²
- Inwoners: 380.000
- Hoofdstad: Port Blair
- Officiële taal: Engels, Hindi, Bengali, Malayalam, Telugu, Tamil, Nicobarees
Volg het verhaal via https://www.dx-adventure.com/
Lees ook https://www.dx-adventure.com/veel-gestelde-vragen/
Met dank aan Ronny Plovie ON6CQ