PR Commissie heeft ambities en zoekt daarom vrijwilligers

PR commissie heeft ambities en zoekt daarom vrijwilligersHelp mee en maak amateurradio zichtbaar

Na een lange voorbereiding is op 8 augustus 2018 door de PR Commissie begonnen om amateurradio beter zichtbaar te maken. Afdelingen zijn daarbij onmisbaar met het organiseren van leuke en interessante evenementen. Om een paar te noemen mills on the air, lighthouse and lightship weekend, forten on the air, radiomarkten, museumships weekend, JOTA-JOTI, zomerkampweek en nog veel meer. Om dit zichtbaarder te maken publiceert de webredactie dagelijks over wat de radiozendamateur bezig houdt. Maar dit is niet het enige. Vorig jaar is gestart met meer publicaties over storing veroorzaakt door elektrische apparaten en dan met name de gevolgen daarvan. Ook is het uitbrengen van een nieuwsbrief opgestart. 72% van onze leden ontvangen inmiddels om de 10 weken de nieuwsbrief via een e-mail. Maar de PR commissie heeft ambities en heeft daarvoor minimaal 3 extra vrijwilligers nodig. Help mee amateurradio zichtbaar te maken.

Even wat cijfers

In 7 dagen (2 – 9 juni) zijn er 9.920 pagina’s bezocht door 3.478 unieke bezoekers, waarvan er 2.369 nieuw zijn. In een periode van een jaar (8 juni 2018 – 8 juni 2019) levert dat 111.126 unieke bezoekers op waarvan er 109.666 nieuw zijn. Het huidige bezoekers aantal op de website is ten opzichte van 2018 met 20% gestegen. In het totaal zijn er 455.814 pagina’s bekeken. Met als toppers “Zelfbouw voor beginners” en de “Evenementenagenda“. Dit betreft schone data die ontdaan is van bezoeken door zoekmachines.

Aanwezigheid op internet maakt verschil

Eind april 2018 is VERON gestart met het publiceren over storingen door onder andere zonnepanelen en ledverlichting. Met als aftrap de zonnepanelen in Amersfoort. Gevolgd door een waarschuwing door de US Coast Guard dat ledverlichting problemen veroorzaakt in de scheepvaart. Dat werd om dezelfde reden bijna gevolgd door een milieuramp in de Waalhaven. Schepen bleken niet meer zichtbaar op de AIS (onder andere gebruikt voor verkeersleiding in havens). Met als gevolg dat ook schepen elkaar onderling niet meer konden zien. Ook dit werd veroorzaakt door ledverlichting. Natuurlijk heeft de publicatie van de ruismeting, uitgevoerd door de VERON EMC-EMF commissie, veel goed gedaan. Met als gevolg dat storing veroorzaakt door zonnepanelen en ledverlichting nu overal op de agenda staat.

Landelijke en regionale media

Ook lukt het steeds beter om zowel de landelijke als regionale media te bereiken. Met een mooi artikel in de NRC in de rubriek vrij en een nieuwsitem door Floris ten Hacken voor de hogeschool Utrecht, opleiding Journalistiek. Afdelingen weten de regionale media beter te bereiken, waar de PR commissie weer gebruik van kan maken.

PR Commissie heeft ambities, help mee en maak amateurradio zichtbaar

De VERON PR Commissie wil de zichtbaarheid van VERON op het internet verder uitbouwen.

Webredacteuren

Doordat webredacteur Bastiaan Mooijman de functie van Electron hoofdredacteur heeft aanvaard kan de webredactie wel wat extra hulp gebruiken. De webredactie is vooral op zoek naar doeners. Ben jij in staat een leuk artikel te schrijven dan is de webredactie op zoek naar jou. De VERON webredactie ontvangt regelmatig kopij uit binnen en buitenland. Daarnaast gaan webredacteuren ook zelf pro-actief op zoek naar interessante artikelen voor op de website. Waar veel nadruk op ligt is dat artikelen hoog scoren in de SEO. Weet jij nog niet wat dat is? Dan leren de huidige webredacteuren jou dat graag. Wel wil de webredactie dat je voldoende tijd beschikbaar hebt om 1x per week een artikel online te plaatsen. Natuurlijk helpt de webredactie jou graag op gang.

Nieuwsbrief

Leden van de VERON ontvangen 5x per jaar een nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief staat een link naar een korte enquête, waarin leden terugkoppeling kunnen geven. Een van de onderwerpen die elke keer terugkomt is dat de leden graag zien dat de nieuwsbrief elke maand komt. Daar wil de PR commissie graag gehoor aan geven. Maar dit kan alleen als er een vrijwilliger komt die dit gaat doen, liefst met ook nog een backup. Met de huidige bezetting van vrijwilligers is het niet mogelijk de frequentie van de nieuwsbrief te verhogen.

PR Commissie heeft ambities, YouTube en sociale media

Nu er steeds meer afdelingen zijn met een VERON huisstijl website is het ook mogelijk geworden daar meer aandacht aan te besteden. Tijdens de webredacteurentraining voor afdelingen van 6 oktober 2018. Waar niet alleen aandacht is besteed aan de techniek. Hebben afdelingswebredacteuren uitvoerig kennis mogen maken met SEO en het maken van pagina’s en nieuwsberichten. Hierdoor is het mogelijk geworden berichten voor afdelingen te pushen op sociale media. Helaas lukt dit niet voldoende door het gebrek aan vrijwilligers die ook actief zijn op de verschillende sociale media. Ook daarom is de webredactie op zoek naar vrijwilligers voor Facebook, Twitter, Instagram en wat nog volgt.

VERON YouTube kanaal

Graag wil de PR Commissie het YouTube kanaal verder uitbouwen. De afgelopen weken is gebruikt om het een en ander van de juiste informatie te voorzien. Er is sterke behoefte aan korte YouTube berichten over tal van evenementen die afdelingen organiseren. De PR Commissie nodigt daarbij leden en afdelingen uit om juist de korte filmpjes/vlogs op te sturen om via het VERON YouTube kanaal te laten delen.

Interesse om amateurradio zichtbaar te maken?

Maak gebruik van ons online contactformulier.

VERON vertegenwoordigt, als enige Nederlands lid van de IARU, de belangen van de Nederlandse radiozendamateur bij internationale organisaties en overheden. Jij vindt het toch ook belangrijk dat jouw belangen worden behartigd?!?

Steun ons dit te blijven doen en wordt lid van de VERON