Berichten

FT8 stations uit de Verenigde Staten op de 60 meter band QSY

FT8 stations uit de Verenigde Staten op de 60 meter band QSYVanaf 13 februari 2026 hebben Amerikaanse amateurs toegang tot een nieuw 15 kHz breed segment van de 60 meter band. En dat is bedoeld om een wereldwijde toewijzing te worden.

Het gebruik is met een maximaal toegestaan vermogen van 9,15 watt ERP (of 15 watt EIRP) en een bandbreedte van 2,8 kHz.

Lees meer

Belangrijke herinnering over FT8 gebruik in de 60 meter band

Belangrijke herinnering over FT8 gebruik in de 60 meter bandDe RSGB heeft onlangs op haar website een waarschuwing geplaatst in verband met het FT8 gebruik in de 60 meter band (5 MHz). Zie hiervoor dit RSGB artikel.

Het is toch wel belangrijk om even aandacht te besteden aan deze mededeling bestemd voor de Britse radioamateurs. De RSGB herinnert alle Britse radioamateurs eraan dat ze alleen binnen de in het Verenigd Koninkrijk toegewezen frequentiebanden in elke mode mogen werken.

Lees meer

Kort radioamateurnieuws – week 37, 2025

Logo kort radioamateurnieuwsDeze week in ‘Kort radioamateurnieuws’:

  1. Update AST-Spacemobile op 70cm
  2. Reactie RSGB 2320-2340 MHz dreiging
  3. Dagelijks HF-propagatierapport
  4. RAF Air Cadets op 60 meter
  5. PI4RS actief op Monumentendag
  6. Lowpass filters doormeten
  7. EIRESAT-1 is end-of-life

Lees meer

Kort radioamateurnieuws – week 9, 2025

Logo kort radioamateurnieuwsDeze week in ‘Kort radioamateurnieuws’:

  1. Bandplannen RSGB bijgewerkt;
  2. Friese Radio Markt 31 mei 2025;
  3. Antipodeaanse antenne avonturen;
  4. Minuscule optische atoomklok;
  5. Verkoping 4 maart in Vlaardingen;
  6. Blue Ham oefening VK 29-30 maart;

Lees meer

Kort radioamateurnieuws – week 8, 2025

Logo kort radioamateurnieuwsDeze week in ‘Kort radioamateurnieuws’:

  1. Webinar ontvangst polaire weersatellieten;
  2. Herdenking voedseldroppingen boven NL;
  3. Viering 100 jaar IARU en 95 jaar PZK;
  4. Weeskinderen in de Noord-Friese shack;
  5. IP400 netwerkproject aangekondigd;
  6. EA1JAY nieuwe voorzitter IARU Jeugdcommissie;
  7. QSL-bureau Singapore (9V) gesloten;
  8. Afwijkende 60 m afspraken in het VK;

Lees meer

Kort radioamateurnieuws – week 19, 2024

Logo kort radioamateurnieuwsDeze week in ‘Kort radioamateurnieuws’:

  1. IARU YOTA nieuwsbrief mei;
  2. Een niet helemaal geslaagd experiment;
  3. Lezing VLF ontvangst in Den Helder;
  4. Dwingeloo detecteert Fast Radio Burst;
  5. Meuk in de ether;
  6. Wat Morsecode mij heeft geleerd;
  7. Lezing Vertical-V antenne in Gorinchem;
  8. Voyager 1 hervat verzenden updates;
  9. Jaaroverzicht voorzitter RSGB;
  10. RAF Air Cadets in juni op 60 m;
  11. 100.000 IC-7300’s verkocht.

Lees meer

Bandbreedtelimieten vervangen symboolsnelheden op Amerikaanse HF-banden

Bandbreedtelimieten vervangen symboolsnelheden op de Amerikaanse HF-bandenDe ARRL bericht dat in Amerika bandbreedtelimieten de oude vertrouwde symboolsnelheden gaan vervangen op de HF-banden. Voor andere banden staat men open voor commentaar.

De Federal Communications Commission (FCC) heeft vorige maand nieuwe regels gepubliceerd die deze symboolsnelheidsbeperkingen op de HF-banden vervangen door een bandbreedtelimiet van 2,8 kHz. De nieuwe regels worden van kracht op 8 januari 2024.

Lees meer