Morse telegrafie “dood”?
Sommigen beweren dat morse telegrafie “dood” zou zijn, maar niets is minder waar!
Met Hemelvaart hebben we een demonstratie tafel neer gezet bij SKL, Stoomtrein Katwijk Leiden in Valkenburg. En zaterdag 30 mei stond er zo’n demonstratie tafel in Ouddorp tijdens de Nationale Bunkerdag waar een Duitse Funk Bunker na 81 jaar weer radiosignalen uitzond. Nu door de radiozendamateurs van de VERON afdeling A28 Leiden, die gevraagd werden om hier hun medewerking aan te verlenen.
In Valkenburg wisten ruim 50 kinderen onze morse tafel te vinden. En ze hebben daar hun naam geseind.
In Ouddorp waren het er bijna 80(!) die zeer geconcentreerd bezig waren om te kijken hoe het werkte.







Met de recente aansluiting van de Verenigde Staten bij het Worldwide Bunkers On The Air-programma is een nieuw hoofdstuk begonnen in deze razend populaire amateurradio-activiteit. Vandaag de dag activeren al meer dan 20 lidstaten hun historische bunkers, terwijl radioamateurs uit nog veel meer landen als fanatieke BOTA-jagers regelmatig achter hun transceiver kruipen om deel te nemen aan het spannende Worldwide Bunkers On The Air-programma.
Naast de bekende buitenprogramma’s zoals SOTA, POTA, WWFF, GMA en BOTA is er nu ook onlangs Towers On The Air (TOTA) geïntroduceerd. Met dit programma krijgt de amateurradio er een bijzonder boeiend buitenprogramma bij. Dit Europese awardprogramma combineert amateurradio activiteit met het ontdekken van uitkijktorens, uitzichtpunten en observatiestructuren. Wat begon in Tsjechië (OK), breidde zich spoedig uit naar Slowakije (OM) en groeit nu verder uit via Duitsland (DL) tot een grensoverschrijdend Europees project. We kunnen er niet omheen.
VERON
Deze week in ‘Kort radioamateurnieuws’:

