Kort radioamateurnieuws – week 22, 2026
Deze week in ‘Kort radioamateurnieuws’:
- Deze hobby kan ooit nog levens redden
- Lezing zelfbouw SDR in Flevoland
- Dordrecht actief op de velddag
- Opzet van afstand bediend station
- Propagatiebegrippen uitgelegd
- Duidelijk hoorbaar in Zweden
- Lezing Meteor Scatter in Dordrecht
- Internationale Museumweekends
- Applicatie Tools voor de Elektronicus
- Wat rest er nog op de langegolf?

VERON

Deze week in ‘Kort radioamateurnieuws’:
Na Noorwegen is nu ook Zwitserland van plan om de analoge FM-uitzendingen uit te schakelen. Noorwegen loopt, zoals algemeen bekend, al enkele jaren mijlenver voorop in de ontwikkeling van DAB+. De 5,3 miljoen Noren zagen eind 2017 de nationale analoge FM-uitzendingen al definitief uitgeschakeld ten voordele van DAB+. De Noren hebben via de digitale ether keuze uit niet minder dan 31 nationale radioproducten, zijnde 17 commerciële radiostations en 14 radiostations van de publieke omroep NRK. Afgelopen zomer scoorde radio als medium in Noorwegen trouwens de hoogste luistercijfers in vele jaren, mede dankzij corona.

