Berichten

Update van de Intruder Watch IARUMS region 1 mei 2016

Het IARUMS (IARU Monitoring System, voorheen bekend als “Intruder Watch”) bewaakt onze amateurbanden. Verschillende nationale verenigingen nemen deel aan dit initiatief, wat in Nederland ook door Agentschap Telecom wordt erkend. Namens Nederland is de VERON actief in het IARUMS Region 1. OM Dick van Empelen (PA2GRU) maakt namens de VERON dan ook regelmatig melding van misbruik van onze banden. Hij stuurde ons weer een update.

LED verlichting en PLC

“Local intrusions from the neighbourhood”, schijft DK2OM. Hij maakt melding van lokale storing door LED verlichting en PLC (internet via stopcontact):…

Lees meer

IARUMS: weer de nodige misbruik van de amateurbanden

IARUMS: Radio France, illegale omroepen en OTH Radars

Het IARUMS (IARU Monitoring System) bewaakt onze amateurbanden. Verschillende nationale verenigingen nemen deel aan dit initiatief, wat in Nederland ook door Agentschap Telecom wordt erkend. Namens Nederland is de VERON actief in het IARUMS Region 1. OM Dick van Empelen (PA2GRU) maakt namens de VERON dan ook regelmatig melding van misbruik van onze banden.

Radio France International in 40 m band

Dit omroepstation zendt uit op 7205 kHz. Dat men meer bandbreedte gebruikt dan is toegestaan, bleek wel uit het feit dat men zelfs op 7180 kHz splatter veroorzaakt.

Lees meer

Nostradamus heeft de 14 MHz verlaten

Nostradamus heeft de 14 MHz verlatenDe Nostradamus radar heeft 14 MHz verlaten. Dit klinkt misschien wat geheimzinnig, maar Nostradamus is de naam van een radar station welke flink storing opleverde in de radio amateur banden.

Misschien was het systeem niet helemaal juist afgestemd afgelopen juni. Maar nu is hij dan toch echt weg. Er kunnen af en toe nog wel zwakke willekeurige emissies op de 14.000 MHz gehoord worden. Maar dit zijn slechts korte uitbarstingen.

Lees meer

100 kHz erbij op 40 meter

100 kHz erbij op 40 meterWe krijgen er 100 kHz erbij op 40 meter!!!

Met ingang van 29 maart 2009 zal de 40 meterband officieel uitgebreid worden met 100 kHz voor de Radioamateurs op exclusieve basis. De 40 meter loopt dan van 7.000 – 7.200 kHz. Vanaf die tijd moeten de andere gebruikers (met name de omroepstations) zijn verdwenen uit dit frequentiegebied. Het nieuwe door de IARU Regio 1 vastgestelde bandplan treedt namelijk met ingang van deze datum in werking.

Lees meer