YOTA 2017 Vrijdag, zaterdag en zondag.
Dit jaar willen delen we onze ervaringen, belevenissen en avonturen tijdens YOTA 2017 met jullie delen.
Op woensdag avond kwam het nieuws door dat er een aantal teams problemen hadden met het verkrijgen van de benodigde visums om naar Engeland te komen. Hierdoor kwamen er last minute nog een aantal plaatsen beschikbaar. Een snel telefoontje naar Suzan PD3SZN zorgde dat ons team groter werd. Dus dit jaar bestaat ons team uit: Dennis PA2DK, Suzan PD3SZN, Bart PD2BRT en Lennart PD5LKM.
De heenreis start al op Vrijdag
Omdat de reis op zaterdag al vroeg zou beginnen, zijn we vrijdag avond al bij elkaar gekomen in Geldrop, het QTH van Lennart & Lisa. Na even bijkletsen en de auto inpakken, was het tijd om naar bed te gaan.
De wekker was voor ons doen erg optimistisch en op zaterdag morgen ging om 04:30 uur de eerste van de vele alarmen af. Een snel ontbijtje en dan nog even snel de laatste spullen in de auto stoppen. Rond kwart voor zes reden we weg uit Geldrop, bestemming: Duinkerken. Hier konden we om 10 uur de boot op en vertrokken we naar Dover, waar we om 11 uur lokale tijd aankwamen. Na een rit, aan de verkeerde kant van de weg, kwamen we eind van de middag aan op het kampterrein. Het kamp is gelegen op een scouting locatie, wat betekende dat er genoeg ruimte was voor een potje honkbal. Even wat beweging na een lange reis in de auto.
In het begin van de avond waren de slaap vertrekken gereed voor het kamp en kregen we de kamer toegewezen samen met kamp informatie, onze badges en een shirt. Na onze bedden opgemaakt te hebben, was het tijd voor avondeten.
Na het avondeten, hadden we een welkompresentatie. Hier werd uitgelegd wat er gaat gebeuren deze week en natuurlijk de regels op het kamp.
YOTA 2017 is nu echt van start gegaan.
Na een goede nachtrust, zijn we weer fit om ertegenaan te gaan. Een echt Engels ontbijt vulde onze magen goed. Het ochtendprogramma begon al meteen goed. Ons team was samen met 2 andere teams ingedeeld voor het special event station GB17YOTA. Roulerend over de verschillende radio’s en banden kwamen vele van ons terecht in een pile-up. Tegelijkertijd werd er ook op 6m meteorscatter verbindingen en op 2m/70cm verschillende satellieten verbindingen gemaakt.
Het middagprogramma bestond uit een interessante presentatie over de “do en don’ts” van SOTA activatie. Vervolgens was het tijd om onze eigen 17m ground plane te bouwen, die later in de week gebruikt gaat worden voor de geplande SOTA-activatie, samen met de nog te bouwen 17m cw QRP trx.